سیستم Variable Valve Timing چیست؟ (VVT)
احتمالا خیلی وقتها مشاهده کردهاید که میگویند فلان پیشرانه مجهز به سیستم VVT است. در این مقاله میخواهیم به صورت خلاصه این سیستم را تعریف کرده و توضیح دهیم که چگونه کار میکند.
در حقیقت VVT مخفف Variable Valve Timing است که به بعضی اوقات به آن VVA (Variable Valve Actuation) و VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) نیز میگویند. این سیستم زمان بالا و پایین رفتن سوپاپها در پیشرانه را کنترل میکند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، یک پیستون برای بالا و پایین رفتن و تولید نیرو احتیاج دارد که ترکیبی از سوخت و هوا در سیلندر وارد شده و در زمان مناسب جرقه زده شده و احتراق ایجاد شود. اما این قضیه به این راحتیها هم نیست. زمانیکه سرعت خودرو زیاد است، برای احتراق به هوای بیشتری نیاز است و همچنین در زمانیکه سرعت خودرو کم است، به هوای کمتر. اگر این امر به درستی انجام نشود و به طور مثال، هوای کمی و یا بیش از اندازه وارد سیلندر شود، نه تنها در عملکرد پیشرانه تاثیر دارد، بلکه باعث میشود سوخت بدون اینکه به درستی تبدیل به نیرو شود، از سیلندر خارج شده و آلایندگی تولید شده را افزایش دهد. سیستم VVT سعی میکند که این مشکل را برطرف کرده و به طور مثال در سرعتهای بالا، زمان بیشتری سوپاپ را باز نگه دارد تا هوای کافی برای احتراق وارد سیلندر شود و همچنین در سرعتهای پایین نیز سعی میکند در زمان مناسب سوپاپ را ببندد تا هوای بیش از اندازه وارد سیلندر نشود.
جالب است بدانید که اولین بار شرکت آلفارومئو بود که در سال ۱۹۸۰ این سیستم را روی مدل Spider خود نصب کرد. این خودرو دارای یک پیشرانه ۲ لیتری بود که سیستم VVT آن کاملا به صورت مکانیکی کار میکرد و سپس آلفارومئو همین سیستم را در مدلهای Quadrifoglio و Giampaolo نیز در دهه ۷۰ میلادی استفاده کرد.
البته ما اینجا کاملا به صورت مختصر سیستم VVT را معرفی کردیم و این سیستم امروزه به صورت بسیار پیچیدهتر و بهینهتر توسط کمپانیهای بزرگ دنیا مانند بامو و هوندا پیادهسازی میشود.
CVVT (Constantly Variable Valve Timing)
کاربرد:
مکانیسم باعث پائین آمدن مصرف سوخت در دور آرام تا ۱۰ درصد و در دور های بالا سبب افزایش قدرت موتور می شود و مهمترین مزایای این سیستم عبارتند از : ۱- متغیر بودن زمان باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی ۲- دارا بودن برتری راندمان در تمامی نقاط کاری موتور ۳- بالا نگاه داشتن گشت آورد در دور های مختلف موتور ۴- افت میزان مصرف سوخت ۵- افت میزان آلودگی . در این موتور واتر پمپ ، صافی روغن و خنک کن روغن در یک مجموعه جمع شده اند که این باعث ایجاد محاسنی از قبیل عدم استفاده از اتصالات و لوله های جانبی به دلیل اتصال بدون واسطه به بلوک موتور ، استفاده از یک قطعه بجای سه قطعه در موتور ، قابلیت تعویض صافی روغن و پره ی واتر پمپ به صورت جداگانه بدون نیاز به تعویض تمام مجموعه.
در بعضی موتورها سیستم تایمینگ متغیر پیوسته سوپاپ CVVT روی میلبادامک هوا (ورودی) و دود (خروجی) نصب شده است. مکانیزم CVVT زمان بازوبسته شدن سوپاپهای ورودی و خروجی را نسبت به بار و دور موتور به موجب تنظیم آن به بهترین حالت ، تغییر میدهد. سیستم CVVT با فشار روغن کارکرده که توسط شیر کنترل روغن OVC کنترل میشود که شیر OVC نیز توسط واحد کنترل الکترونیکی ECM کنترل میشود.
شکل پرهای هسته داخلی CVVT مجموعاً ۸ محفظه را ایجاد میکند که چهار محفظه برای تغییر وضعیت پرهها به حالت آوانس بهکار میرود مابقی ۴ محفظه برای ریتارد کردن وضعیت پرهها کاربرد دارد( حرکتی خلاف جهت یکدیگر دارند ). روغنی که جهت آوانس یا ریتارد کردن تایمینگ سوپاپ استفاده میشود از دو سوراخ داخل میل سوپاپ تامین میشود . آبند پرهها از جنس تفلون میباشند و جهت آببندی محفظهها آوانس و ریتارد از یکدیگر ضروری هستند، بنابراین اجازه تولید فشار درون محفظهها را میدهد پین متوقف کننده ، پرهها را در وضعیت حداکثر ریتارد در زمان خاموش بودن موتور ، زمانیکه فشار خیلی کم است یا زمانیکه اشکالی در سیستم CVVT وجود دارد نگه میدارد. پین نگهدارنده به محض رسیدن فشار به حدود ۵/۰ بار ، رها میشود. شیر کنترل روغن OCV درون سرسیلندر واقع شده است . روغن تحت فشار با گذشتن از فیلتری که آن نیز درون سرسیلندر واقع شده به OCV جهت ورود روغن تحت فشار به درون محفظهها و خروجی دیگر جهت تخلیه روغن از محفظه دیگر آن طرف پره بهکار میرود.
سرویس دیر روغن موتور در طول مثلا ۴۰۰۰۰ کیلومتر و یا عدم استفاده از روغن موتور مناسب میتواند به عملکرد این سیستم آسیب وارد نماید.
برچسب ها: آموزش رانندگی شهری|آموزش رانندگی ویژه گواهینامه دارها|آموزش رانندگی برای گواهینامه دارها|گواهینامه دارها|رانندگی بدون استرس|پارک دوبل|رانندگی درترافیک|آموزش تضمینی رانندگی|تعلیم رانندگی|آموزش حرفه ای رانندگی|آموزش خصوصی رانندگی|مربی رانندگی|نیم کلاج|رانندگی100درصد|رانندگی|رانندگی مبتدی تاپیشرفته آموزش رانندگی به بانوان|رانندگی راحت|آموزش تضمینی رانندگی درتهران|آموزش رانندگی درکرج|آموزش رانندگی به گواهینامه داران|بالابردن سطح رانندگی|آموزش خصوصی رانندگی|آموزش خصوصی رانندگی بانوان|آموزش رانندگی خانمها|تسلط به کلاج|رانندگی به ترافیک|آموزش رانندگی درترافیک|آموزش رانندگی دراتوبان|تقویت کیفیت رانندگی|آموزش تخصصی رانندگی|آموزش رانندگی+آموزشگاه رانندگی+آموزش رانندگی به گواهینامه دارها+مربی آموزش رانندگی+آموزش رانندگی خصوصی+آموزش رانندگی درگوگل+رانندگی+آموزش رانندگی فوق حرفه ای+آموزش رانندگی حرفه ای+آموزش رانندگی درفیس بوک+آموزش رانندگی درگوگل پلاس+آموزش رانندگی درتلگرام+آموزش رانندگی دراینستاگرام+آموزش رانندگی دراینترنت+آموزش رانندگی درآمریکا+آموزش رانندگی درامارات+آموزش رانندگی درآلمان+آموزش رانندگی درعربستان+آموزش رانندگی درقطر+آموزش رانندگی درترکیه+آموزش رانندگی درکویت+آموزش رانندگی درتهران+آموزش رانندگی درکرج+آموزش رانندگی درکانادا+آموزش رانندگی مجازی+مربی تعلیم رانندگی+آموزش رانندگی درغرب تهران+آموزشگاه رانندگی درغرب تهران+آموزش رانندگی درشرق تهران+آموزشگاه رانندگی درشرق تهران+آموزشگاه رانندگی درشمال تهران+آموزش رانندگی درشمال تهران+آموزش رانندگی درجنوب تهران+آموزشگاه رانندگی درجنوب تهران+آموزش رانندگی به زنان+آموزش رانندگی به بانوان+رانندگی زنان+آموزش رانندگی تهاجمی+آموزش رانندگی به گواهینامه داران+گواهینامه رانندگی+گواهینامه بین المللی رانندگی+رانندگی خصوصی+آیین نامه رانندگی+آموزش آیین نامه رانندگی+آموزش ریس+اتومبیلرانی+آموزش علمی وعملی رانندگی+سامانه رانندگی+سامانه آموزش رانندگی+خریدوفروش خودرو+آموزش رانندگی بادنده اتوماتیک+آموزش رانندگی بین المللی+آموزش رانندگی ب1+آموزش رانندگی مختص گواهینامه دارها+آموزش رانندگی ویژه گواهینامه دارها+آموزش رانندگی درکرج+آموزشگاه رانندگی درکرج+آموزش رانندگی حرفه ای به بانوان+آموزش رانندگی حرفه ای به زنان+آموزشگاه رانندگی حرفه ای+آموزشگاه رانندگی حرفه ای درتهران+آموزشگاه رانندگی حرفه ای درکرج+آموزش رانندگی درمرکزتهران+آموزشگاه رانندگی درمرکزتهران+رانندگی حرفه ای+آموزش عملی رانندگی+آموزش رانندگی مبتدی+آموزش رانندگی به مبتدیان+آموزش رانندگی ازدرب منزل+آموزش رانندگی تضمینی+آموزش رانندگی +آموزش نکات رانندگی+آموزش رانندگی مبتدی تاپیشرفته+آموزش رانندگی درایتالیا+آموزش رانندگی دراسپانیا+آموزش رانندگی دراسترالیا+مربی رانندگی+مربی آموزش رانندگی تضمینی+مربی آموزش رانندگی عالی+مربی آموزش رانندگی خوب+مربی آموزش رانندگی به بانوان+مربی آموزش رانندگی به زنان+آموزش رانندگی عالی+آموزش رانندگی خوب+آموزش رانندگی تضمینی+بهترین مربی آموزش رانندگی+بهترین آموزشگاه رانندگی+بهترین مربی آموزش رانندگی برای زنان+بهترین مربی آموزش رانندگی برای بانوان+آموزش رانندگی درقم+آموزش رانندگی دراراک+آموزش رانندگی درتبریز+آموزش رانندگی دراهواز+آموزش رانندگی درخمین+آموزش رانندگی دراصفهان+آموزش رانندگی درانزلی+آموزش رانندگی درارومیه+آموزش رانندگی درکرمانشاه+آموزش رانندگی درخراسان رضوی+استخدام مربی زن رانندگی+مربی زن رانندگی+مربی زن رانندگی عالی+قیمت خودرو+آموزش رانندگی باخودروشخصی شما+آموزش رانندگی به گواهینامه دارها+آموزشگاه رانندگی+آموزش رانندگی+آموزش رانندگی، آموزشگاه رانندگی، آموزش رانندگی به گواهینامه دارها، آموزش رانندگی خصوصی، آموزش رانندگی حرفه ای، آموزش رانندگی باخودرو شخصی شما، آموزش رانندگی به بانوان،